3 concentratietips – gebruik deze concentratie tips als je gefrustreerd en geestelijk uitgeput bent

Als je moeite hebt om je te concentreren kan dat veel stress opleveren, zeker als je onder druk staat. En als je je zorgen begint te maken over het gebrek aan concentratie, maakt dat de situatie alleen nog maar slechter. De meeste van onze problemen met tijd kunnen opgelost worden door een aantal concentratietips op te volgen. Met deze tips kun je je eigen bruikbaarheid stukken verbeteren. Lees door om achter de bewezen concentratietips te komen…

 

Tip 1 

de gemiddelde aandachtsspanne is maar 20 minuten. En binnen deze 20 minuten zijn we een stuk effectiever in het leren of concentreren aan het begin van deze periode. Het is bewezen dat mensen die frequent een korte pauze nemen veel efficiënter werken dan diegenen die maar door blijven werken zonder ooit een pauze in te lassen. De eerste tip is dus om een pauze van 5 minuten te nemen na elke 20 minuten, en een  kwartier na drie van die sessies (van een uur dus). Luister naar een liedje, strek je uit of praat kort met een vriend of collega voordat je verder gaat met de volgende sessie.

 

Tip 2 

kijk naar je omgeving. Hoe veel afleidingen zitten daar in? Normaliter zou je een plek willen hebben die rustig is en vrij van afleidingen. Een goede plek is de plaatselijke bibliotheek. Daar is het rustig en kun je niets anders doen dan studeren of werken. Als extra bonus ben je waarschijnlijk ook nog eens een stuk productiever als je ergens heen gaat met de intentie om hard te werken. Als je bijvoorbeeld thuis studeert ben je niet helemaal gefocust op het studeren. Thuis is waar je ontspant, waar je tv kijkt, waar je eet, waar je slaapt, etc. Het is makkelijk om niet productief in zo’n soort omgeving te zijn, zelfs met de beste intenties. 


Tip 3 

Training. Ja, helaas wel. Zoiets simpels als een wandeling maken doet wonderen om je brein vrij te maken van allerlei afleidende gedachten. Het zorgt ervoor dat je bloed gaat stromen en geeft endorfines vrij, die een natuurlijke remedie tegen stress zijn. Je zult verbaast zijn over het effect dat deze toch eenvoudige tip op je kan hebben, zeker als je het combineert met de 2 andere bovenstaande tips. Dus de volgende keer dat je moeite hebt om je aandacht ergens helemaal op te richting moet je een stukje gaan lopen, hardlopen, fietsen of iets anders actiefs doen waarvan de hartslag omhoog gaat. Je zult ervan profiteren. Weef deze drie concentratietips in je dagelijkse routine en je zult zien dat je productiviteit zienderogen toeneemt!