Vrouw In Rood Shirt Met Lange Mouwen Zittend Op Een Stoel Terwijl Leunend Op Laptop

Je hebt vast wel eens meegemaakt dat een werknemer een lange periode thuis zit met een burn-out. Een erg vervelende situatie natuurlijk. Maanden niet werken en fysiek en mentaal veel klachten eisen hun tol bij een werknemer. Toch is zo’n situatie ook voor de werkgever erg vervelend. De kosten lopen enorm op als een werknemer maanden thuis zit en je hebt er als werknemer gevoelsmatig weinig invloed op. Toch heb je meer invloed dan je denkt. Middels dit artikel helpen we je om te begrijpen hoe je moet omgaan met een burn-out van een werknemer. 

Herkennen van een burn-out

Allereerst wil je er natuurlijk alles aan doen om een burn-out te voorkomen. Het is belangrijk om te herkennen of een werknemer tegen een burn-out aan zit. Het nadeel hiervan is dat het niet altijd te herkennen is. Jouw werknemer lijkt erg sterk en er lijkt niets aan de hand en ineens zit de persoon in kwestie ziek thuis. Toch zijn er een aantal symptomen die vaak terugkeren. Een werknemer kan kortaf reageren, wordt minder productief, de werkresultaten worden slechter, de werknemer komt vaker te laat, lijkt minder uitgerust, heeft vaker hoofdpijn, en is steeds vaker een dag ziek thuis. Ook kan een werknemer vergeetachtig zijn, veel piekeren, overmatig transpireren of veel emotionele uitbarstingen hebben. 

Het is wel duidelijk dat een burn-out niet zomaar ontstaat. Er gaat vaak een heel proces aan vooraf dat soms door jou als werkgever te herkennen is. Laat het dan ook niet zomaar op z’n beloop als je het merkt bij een werknemer. Het werkt meestal averechts als je je ogen sluit voor de situatie. 

Hoeveel werknemers hebben een burn-out

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) UIT 2019 hebben 1,3 miljoen mensen in Nederland burn-outklachten als gevolg van werkstress. De afgelopen jaren hebben werknemers miljarden kosten gemaakt aan werknemers die niet konden werken door een burn-out. Deze cijfers tonen aan hoe belangrijk het is dat jij als werkgever goed op je werknemers let en zorgt dat ze geen burn-out krijgen. Tuurlijk kun je het niet altijd voorkomen, maar je kunt er wel alles aan doen. Een mogelijke behandeling voor een burn-out is cognitieve gedragstherapie, of de online therapie van DKP.

Wat doe ik als mijn werknemer een burn-out heeft?

Aan de hand van 4 tips probeer ik je uit te leggen hoe je een reintegratie traject kunt versnellen. Allereerst is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je het een en ander weet over een burn-out. Door artikelen en blogs te lezen verbreedt je jouw kennis en zorg je ervoor dat je het een en ander weet over de klachten van een burn-out. Door dit te laten zien aan werknemers wordt het proces van re-integratie makkelijker. Ten tweede kun je jouw werknemer stimuleren om te gaan bewegen. Beweging zorgt ervoor dat het stresshormoon bij iemand met een burn-out afneemt, waardoor de eerste stappen in het herstel gezet worden. Hierbij is het wel ontzettend belangrijk dat een werknemer het sporten niet als een opgelegde verplichting gaat zien. Dat werkt averechts. Ten derde kan het voor iemand met een burn-out een grote stap zijn om hulp in te schakelen. Je kunt als werkgever helpen bij de zoektocht naar hulp. Door een specialist op het gebied van stress en burn-out in te schakelen kunt u veel betekenen voor uw werknemer. Deze hulp kan het proces richting herstel versnellen. Plan ten slotte een vast tijdstip om wekelijks contact te hebben met de werknemer. Iemand met een burn-out moet zeker niet het gevoel krijgen dat hij of zij zich moet verantwoorden, dus is het belangrijk om eenmaal wekelijks een luchtig en kort gesprek te houden. Dit wekelijkse contactmoment zorgt ervoor dat het uiteindelijk makkelijker wordt voor de werknemer om te re-integreren.