Het railsysteem van schuifpuien en schuifdeuren zorgt vaak voor een drempel. De schuifdeuren rollen namelijk over een railsysteem. Dit systeem is vaak weg gewerkt in een drempel van hout of kunststof. Vaak is dit systeem wel minimaal enkele centimeters hoog. Dit hoogteverschil kan vervelend zijn voor bijvoorbeeld een gebruiker van een rolstoel, rollator of scootmobiel. In dit artikel worden enkele oplossingen gegeven.

Toepassing van drempelhulpen
Een dorpeloploop of wel een drempelhulp kan het hoogteverschil oplossen. Er wordt steeds vaker voor deze oplossing gekozen. Vaak wordt een lager type aan de binnenzijde van de schuifpui gelegd en een hoger type aan de buitenzijde.
De schuifdeur moet uiteraard kunnen bewegen waardoor de oploop niet strak tegen de deur kan liggen. Daardoor dient na het openen van de deur, de drempelhulp eerst even enkele centimeters tegen het railsysteem te worden geschoven.

Voorbeelden van dergelijke oplopen vindt u via: Monozorg 

Een helling in het straatwerk creëren
Een andere oplossing is om een vaste helling te creëren voor de schuifpui. Dit kan door het straatwerk wat omhoog te laten hellen vlak voor de deur. Uiteraard dient er wel ruimte over te blijven, tussen de deur en de stenen. De stenen onder de schuifdeur dienen dus wel vlak te liggen. Voordeel van deze oplossing is dat er geen drempelhulp iets naar voren geschoven hoeft te worden. Nadeel is echter dat er een open ruimte ontstaat tussen de opstaande stenen en het railsysteem. Echter kan dit eventueel worden opgelost met een lage drempelhulp of een opvulbalkje.

De schuifdeur verzonken laten plaatsen
Bepaalde bedrijven bieden schuifdeuren aan die verzonken liggen. Dit houdt in dat het railsysteem lager dan het vloeroppervlak wordt geplaatst. Hierdoor komt de bovenzijde van het railsysteem ongeveer gelijk te liggen met de vloer. Dit voorkomt dat er een drempel ontstaat. Of deze oplossing mogelijk is, verschilt per bedrijf en situatie.

Een drempel neutraliseren kan een hoop ongemak voorkomen. Ook zal de drempel minder snel beschadigen omdat het materiaal minder stootbelasting te verduren krijgt.